top of page

Zorgen over de luchtkwaliteit in Schiedam en het bomenbestand

  • annerikevdw
  • 10 mrt
  • 2 minuten om te lezen

Vorige maand was het weer eens in het nieuws: Schiedam heeft de hoogste vervuilingsscore van Nederland (onderzoek Pointer 2025). De concentratie fijnstof en stikstofoxiden is er 2,15 keer hoger dan wat de WHO als veilig beschouwt.


Het kan niet vaak genoeg gezegd worden: bomen helpen! Om de luchtkwaliteit te verbeteren, tegen hitte te beschermen, water op te vangen en bij te dragen aan biodiversiteit en gezondheid.


Een foto van een Populier langs de Prinses Beatrixlaan die allang dood staat langs een drukke straat. Deze boom vormt een sterk verhoogd risico voor passanten. Inmiddels is zelfs de schors van stam en hoofdtakken afgevallen.
Een foto van een Populier langs de Prinses Beatrixlaan die allang dood staat langs een drukke straat. Deze boom vormt een sterk verhoogd risico voor passanten. Inmiddels is zelfs de schors van stam en hoofdtakken afgevallen.

We maken ons in toenemende mate zorgen over ons bomenbestand. De afgelopen acht jaar zijn er meer dan 2000 bomen verdwenen uit onze stad. Jonge aanplant komt moeizaam op gang, volwassen bomen die doodgaan blijven te lang staan, en de herplant die beloofd wordt … die blijft vaak uit. Voor een groot deel van de verdwenen bomen is nog geen enkele vorm van herplant gerealiseerd. Dat is zonde – en onbegrijpelijk.


In juli 2025 hebben de Bomenridders, na meldingen uit de stad over een groot aantal zieltogende bomen, de gemeenteraad deelgenoot gemaakt van hun zorgen betreffende bomen in Schiedam.


Het werd nog spannender: de gemeente vroeg in de zomer van 2025 een Omgevingsvergunning diverse locaties (VTA) in Schiedam aan voor de kap van maar liefst 418 bomen wegens veiligheid en slechte conditie. Dat is een enorm aantal. Wij waren benieuwd of in deze vergunningaanvraag ook de door anderen en door ons gesignaleerde zieltogende bomen zaten. Daarom dienden we in september 2025 een pro forma bezwaar in tegen de omgevingsvergunning om zo inzage in het dossier van deze 418 bomen te krijgen.


Nu, bijna 6 maanden later, hebben we de gevraagde informatie nog niet ontvangen.

Onze zorgen zijn dus niet verminderd of weggenomen. We hebben nog niet kunnen vaststellen om welke bomen het precies gaat, wat de reden van de voorgenomen kap is en welke exemplaren ondertussen misschien al gekapt zijn.


Dit is één van de vele zorgpunten die we als Schiedamse Bomenridders hebben. Ook bijvoorbeeld de herplant van de gekapte bomen ten gevolge van de A4-aanleg en de compensatie voor de gekapte bomen bij de aanleg van de rotonde en de parkeerterreinen bij het Franciscus Vlietlandziekenhuis die nog altijd niet gerealiseerd zijn.

Schiedam versteent hierdoor, ze warmt op en de luchtkwaliteit in onze stad is ondertussen de slechtste van Nederland geworden.


We hopen en verwachten dat na de verkiezingen de nieuwe gemeenteraad en haar college samen met ons en andere groene organisaties aan de slag gaan om Schiedam groener en duurzamer te maken voor een veel betere luchtkwaliteit.

Een dode wilg aan de Stadhouderslaan die na meldingen nog steeds een risico staat te zijn
Een dode wilg aan de Stadhouderslaan die na meldingen nog steeds een risico staat te zijn

Belangrijk: wij betrekken bij onze overwegingen en beslissingen het feit dat in alle EU-landen sinds 2024 de Natuurherstelverordening (NHV) van kracht is. Deze Europese wet moet ervoor zorgen dat ecosystemen niet alleen beschermd maar ook hersteld worden. De natuur in steden mag niet minder worden. Dat betekent bijvoorbeeld dat het aantal bomen tot 2030 niet achteruit mag gaan. Vanaf 2030 moet er juist meer groen bijkomen.

 
 
 

Opmerkingen


bottom of page